Het openbaar vervoer in Suriname
Het openbare vervoer. Sommige mensen houden ervan en andere personen vinden het minder leuk. Het wachten vinden de meeste maar niets en langs een vreemd persoon zitten is ook niet voor iedereen weggelegd. Daarbij komt dat het openbare vervoer ook nog eens aan de dure kant is, tenminste in Nederland. In Suriname gaat het net ietsjes anders wat betreft het openbare vervoer. Eigenlijk is er in SU maar één mogelijkheid van openbaar vervoer. In het land dat bijna 4 keer groter is dan Nederland rijden geen treinen, trams of metro’s. Het enige wat er in het land rijdt is de bus. En ook dit gaat net eenbeetje anders in zijn werk dan in Nederland.
Het grote verschil met Nederland
In Nederland heb je grote busmaatschappijen zoals Veolia en Connexxion. Deze bedrijven hebben allemaal buschauffeurs in dienst. In Suriname is het gehele busnetwerk geprivatiseerd. De meeste buschauffeurs strijken dus alle winst op. Niet iedereen heeft echter geld om een bus te kopen en de echte slimmeriken kopen een bus en verhuren deze elke dag voor een bepaald bedrag aaneen chauffeur. De eigenaar van de bus heeft dus dubbele inkomsten want daarnaast heeft hij nog zijn eigen baan. Deze constructie is voor onsNederlanders al best wel bizar te noemen en je raadt het al! Met dit systeem komen er een aantal organisatorische problemen kijken. De buslijnen hebben geen vast tijdschema en de buschauffeur vertrekt pas als hij de bus vol genoeg vindt. Het is dus moeilijk te bepalen wanneer je uit huis moet gaan om ergens op tijd te zijn. Ook zijn er teveel bussen in de stad. Je bent eigen baas wanneer je een buschauffeur bent. Deze vrijheid bevalt veel mensen wel.Eigenlijk wordt het aantal lijnbussen bepaalt door het aantal bus vergunningen.Helaas zijn er teveel bus vergunningen verkocht.
Mijn eerste ervaringen in het OV in Suriname
Helemaal vlekkeloos is het dus niet geregeld. Toch vind ik het iets prachtigs. Ik woon hier nu twee jaar en ik heb geen rijbewijs. Om een brommer te mogen rijden, heb je geen rijbewijs nodig maar ik ben nog niet levensmoe. Deze optie valt sowieso af als het gaat om het soort vervoersmiddel. Brommer rijden voelt soms echt als prijsschieten. Ik heb al heel wat bromfietsers aangereden zien worden. Mijn tip is dan ook om absoluut geen bromfiets of scooter in Suriname te rijden. Ik woon in Lelydorp en ik werk bij SUforYou in de stad. Ik moet dus wel met de bus naar het werk gaan. In het begin vond ik dit best spannend. Het zijn namelijk niet zo’n hele ruime bussen en je bent toch meestal de enige Nederlander die in de bus zit. In het begin had ik het bus systeem ook nog niet helemaal door. Ik liep heel vroeg vanuit mijn woonplaats naar de opstapplaats van Lelydorp. Hier zat ik soms een halfuur te wachten voordat we eindelijk vertrokken (zie bus was volgens de chauffeur vol genoeg. Ik vond dit wachten minder leuk. De reistijd is hierdoor niet in te schatten, maar dat is nog niet het ergste. Wanneer de bus stil staat is het net een sauna. Het zweet gutst je dan letterlijk van je rug af.
Na een week of twee had ik het bus systeem door. Even verderop van de opstapplaats kun je ook op bussen wachten. Deze rijden langs en je kan dan instappen en direct wegrijden. Aan de zijde van de raam is het dan heerlijk in zo’n bus. De wind waait dan verkoelend langs je gezicht en vergis je niet, een busritje in Suriname is nooit een saaie bezigheid. Er gebeurt altijd wel iets vreemds. De meeste chauffeurs hebben zo hard Ronnie Flex, Frenna of muziek in die trant opstaan dat het net een partybus lijkt. Het volproppen van een bus ook zeer bijzonder om te zien. Ik wist niet dat er zoveel mensen in een bus passen. Tussen de twee rijen stoelen zijn er inklap stoelen bevestigd, waardoor de hele bus bomvol komt te zitten. Als dat nog niet genoeg is dan kunnen er ook nog twee mensen in de deuropening staan. De bus rijdt dan met een open deur over de weg, terwijl deze twee personen zich vasthouden aan een hekje dat aan de bus is gemonteerd.
De voordelen van reizen met de bus
Dit klinkt allemaal als waanzin, maar het is wel heel amuserend om te zien. Er zijn twee dingen echt top aan het reizen met de bus in Suriname. Ten eerste is dat de prijs die je voor een ritje betaald. Ik betaal maar 2,50 Surinaamse dollars voor een ritje van Paramaribo naar Lelydorp. Het maakt niet uit waar je in- of uitstapt. De prijs is altijd 2,50 SRD. Ik stap bij de beginhalte in en ik stap bij de eindhalte weer uit. Het is ongeveer 18 km. van Lelydorp naar Paramaribo voor maar 30 eurocent. Mocht je ditzelfde stuk met de taxi afleggen dan ben je al snel 80 srd kwijt. De buslijnen die in de stad rijden zijn nog goedkoper. Deze ritjes kosten maar 1,85 SRD. Het tweede extreme voordeel van het rijden met de bus is dat je op deze manier Suriname pas echt goed leert kennen. Je zit alleen maar met Surinamers in de bus en je ziet dan pas hoe divers het land is als het gaat om verschillende bevolkingsgroepen. Je leert ook de maniertjes en de normen en waarden van Surinamers kennen.
Oudere mensen groeten bijvoorbeeld meestal de gehele bus wanneer ze instappen. Boslandcreolen (bewoners van het binnenland) kunnen smakelijk een gesprek voeren, terwijl de ene persoon voorin de bus zit en de andere helemaal achterin. Dit lijkt heel irritant maar het maakt een bus ritje juist interessant. Wat ook leuk is, is dat je de verschillende wijken van Paramaribo leert kennen. Je ziet precies wat een goede wijk is en wat een slechtere wijk is. Ook krijg je een beter beeld van de verspreiding van de verschillende bevolkingsgroepen in Suriname. Suriname is een multicultureel land maar dat betekend niet dat iedereen mooi verspreid en door elkaar leeft. Elke wijk heeft wel een bevolkingsgroep waar een meerderheid van een bepaalde bevolkingsgroep woont. Kortom, je leert dus veel meer over Suriname en je leert beter op bepaalde dingen te letten wanneer je in een bus zit.
Een must-do als je Suriname bezoekt
De ritjes zijn dus zeker niet heel comfortabel. Het is vaak warm in de bus, je zit er erg krap (zeker wanneer er zo’n big mama met een flinke bilpartij op je zit) en de kans op gehoorschade is ook erg groot. Toch raad ik het ieder stagiaire en toerist aan om met de bus te rijden. Hierdoor leer je dus veel meer van en over het land waardoor je een beetje uit de stagiaire bubbel komt. De kans is ook groot dat je leuk contact met een Surinamer maakt. Ik heb al zoveel gesprekken met vreemde mensen gevoerd. De mensen zijn allemaal heel vriendelijk en oprecht geïnteresseerd.
Daarnaast zijn bepaalde plekken ook heel gemakkelijk bereikbaar met de bus. Wil je naar de Hermitage Mall om naar de bioscoop te gaan dan neem je lijn 8. Moet je naar de ADEK-universiteit voor school dan neem je lijn 9. Wil je een keer naar Lelydorp dan heb je buslijn PL nodig. Wanneer je de lijnen en het bus systeem door hebt dan wijst het zich vanzelf.
Veiligheid
Het allerlaatste wat ik hier nog over wil zeggen is de veiligheid. In de bussen is het zeer veilig. Bij de taxi’s moet je echte vaste taxi’s nemen zoals 1660, 1690, 1685, enz. Je moet nooit in een andere taxistappen omdat de kans op een berovingen groot is. De kans dat je in de bus wordt beroofd of wordt lastiggevallen is bijna 0 %. Sterker nog wanneer iemand iets in de bus laat liggen en zijn of haar buurman/vrouw merkt dit op tijd op, dan is de kans heel groot dat dit tegen de buschauffeur wordt gezegd. De buschauffeur roept die persoon dan en als de persoon te ver weg is dan bestaat er de kans dat de buschauffeur achteruit over een bromfietspad rijdt om de spullen terug te geven. Het is niet helemaal de bedoeling misschien, maar de intenties zijn er in ieder geval.
Ervaar het prachtige Suriname
Bijdrage aan lokale projecten
Meer blogs
Niews, events, reisverslagen en meer
Heb je nog vragen?
No spang! We helpen je graag